صفحه اصلی   آخرین خبر   کودک و نوجوان
اخبارکودک و نوجوان

وحیدیه نگارشهرخبر

اخبارکودک و نوجوان

مرجع جدیترین اخبار کودک و نوجوان

مرجع جدیترین اخبار کودک و نوجوان

اخبارکودک و نوجوان

مرجع جدیترین اخبار کودک و نوجوان

اخبارکودک و نوجوان

 آمادگی برای شروع سال تحصیلی جدید

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش خبری ۱۴ درباره چگونگی بازگشایی سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تعداد ۱۱ پرژه در نظر داریم که ناظر به موضوع بازگشایی است.

او ادامه داد: در ۱۸-۱۹ ماه گذشته شرایط مختلفی را برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفتیم و آموزش و پرورش در اقدامی بی نظیر آموزش مجازی را دربستر شاد فراهم کرد که فرصتی بی بدیل در نظام آموزشی است.

معاون آموزش متوسطه، آموزش و پروش تصریح کرد: در مرحله بررسی شبکه شاد هستیم تا مشکل تعداد زیاد استفاده‌کنندگان از این بستر حل شود. 

او با اشاره به اینکه شروع ماه مهر آغاز فعالیت های علمی در کشور است، بیان کرد: آموزش و پرورش همه ساله تکاپوی جدی برای شروع سال تحصیلی دارد و این رویداد برای دانش آموزان، فرهنگیان و معلمان و کل نظام اجتماعی یک رویداد مهم محسوب می شود.

کمرئی تصریح کرد: فرآیند بازگشایی با پروژه مهر دنبال می شود و مجموعه اقداماتی برای شروع سال تحصیلی را سازمان می دهد و در سال پیش رو هم برنامه هایی در نظر گرفته است.

او ادامه داد: اولویت موضوع در برنامه های یازده گانه، استراتژی آغاز سال تحصیلی اعم از اینکه ترکیبی از روش های حضوری و غیرحضوری باشد یا در برخی از استان ها و مناطق غلبه بر آموزش حضوری باشد یا به تدریج به سمت آموزش حضوری برویم، اصل قرار داد است. اما اصرار و الزام به این نیست که در هرشرایطی به سمت آموزش حضوری گرایش پیدا کنیم.

معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: آموزش های ترکیبی می تواند ما را به سمت مصالح جامعه و ایمنی دانش آموزان سمت سوق دهد، همچنین باید سازمان مدارس را برای ارائه خدمات آموزشی آماده کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: فناوری های مورد استفاده در روند آموزش مجازی و .. از جمله محورهای کار است همچنین باید شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی مورد توجه باشد و این مدرسه با فراگیری 98 درصدی از مهر کار خود را به طور رسمی آغاز می‌کند.

کمرئی تصریح کرد: به مسائل بازگشایی مطلق نگاه نمی‌کنیم، آنچه بر هم اقدامی تقدم دارد، ایمنی دانش آموزان است. در آموزش و پرورش به یک ملازمتی بین حق ایمنی، سلامت، حق دانش آموز و آموزش نگاه می‌کنیم.

ادامه خبر
آسیب‌های دعوا کردن کودک در جمع را بدانید

درباره آسیب‌های دعوا کردن کودکان در جمع دیگران، اظهار کرد: برخی از کودکان به علت وجود قوانین سخت در خانه، در مهمانی‌ها و در جمع دیگران رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که در خانه مجاز به انجام آن‌ها نیستند.

این روانشناس ادامه داد: وقتی در خانه چارچوب سفت و سخت وجود داشته باشند، کودک فکر می‌کند در محیط جدید می‌تواند از آن قوانین و مقررات فاصله بگیرد و رفتارهایی را بروز دهد که واقعا به آن علاقه دارد.

لواف با بیان اینکه برخی از کودکان برای جلب توجه دیگران، رفتارهایی را بروز می‌دهند تا در مرکز توجه آن‌ها قرار گیرند، افزود: کودکانی که کنجکاو هستند وقتی در جمعی قرار می‌گیرند می‌خواهند درباره همه چیز اطلاعات کسب کند، به همین دلیل ممکن است تنشی ایجاد شود و والدین در جمع با کودک برخورد کنند.

وی گفت: دعوای کودک در جمع توسط والدین موجب کاهش اعتماد به نفس در او می‌شود و طردشدگی و حقارت او را در پی دارد و این پیام را به کودک می‌دهیم که "تو بد هستی".

این روانشناس تصریح کرد: وقتی کودک برچسب "بد بودن" را دریافت می‌کند، این کار در وهله اول باعث سرخوردگی، کاهش اعتماد به نفس و ایجاد احساس حقارت در او می‌شود و وقتی این رفتار به مرور ادامه پیدا کند، کودک هر رفتاری را که دوست دارد انجام می‌دهد، چراکه با خود می‌گوید: "من که بد هستم پس بذار هرکاری دوست دارم انجام دهم".

لواف افزود: وقتی والدین کودک را در جمع دعوا می‌کنند، خشم نهفته ای در او ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که کودک به دنبال تلافی کردن است و رفتار کینه جویانه‌ای در او ایجاد شده وپرخاشگری و لجبازی می‌کند، پس بیشتر محیط را بر هم می‌ریزد تا استقلال خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه باید والدین جلوی این مسئله را بگیرند، اضافه کرد: والدین به کودکشان باید آموزش دهند که در جمع چگونه برخورد کنند و انتظاراتی که از فرزندشان دارند را به او بگویند، واضح و شفاف وظایف کودک را برای حضور در مهمانی آموزش دهند، به عنوان مثال والدین به فرزندشان می‌گویند "داریم به مهمانی می‌رویم دختر یا پسر خوبی باش"، این در حالی است که آن‌ها به کودک نمی‌گویند تعریف خوب بودن چیست.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اگر کودک در جمع انتظارات ما را برآورده نکرد، او را از جمع جدا کنیم و آرام تذکر دهیم تا رفتارهای منفی را انجام ندهد، همچنین یک جایگزین برای کودک در مهمانی مشخص کنید تا سرگرم آن شود و رفتارهای منفی انجام ندهد و این روش پیشگیرانه است.

ادامه خبر
اعتیاد چیست؟

اعتیاد چیست؟
اعتیاد یک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد. اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌ گردد.
همچنین ویرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌ اندازد. پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است. تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود. متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است.
اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آن را به کنترل در آورد.
مراحل اعتیاد :
١- مرحله آشنایى: این مرحله با تشویق دیگران، مخصوصاً دوستان ناباب، یا از روى غرور و کنجکاوى خود فرد شروع می ‏شود.
٢- مرحله شک و تردید :در این مرحله فرد به مبارزه با امیال خود می ‏پردازد.
٣- مرحله اعتیاد واقعى :در این مرحله علائم اعتیاد ظاهر گشته، فرد و زندگی وی را احاطه می کند.
انواع مواد مخدر :
١- سستی زا        ٢- توهم زا        ٣- توان افزا
 موادسستى‏ زا :
موادى هستند که مصرف آن بر روى سلسله اعصاب مصرف‏ کننده اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنی او را سست نماید که شامل:
الف: طبیعى، مانند: استحصالات گیاه خشخاش، تریاک، شیره تریاک، مرفین
ب: مصنوعى، مانند: هروئین، متادون، نرمتادون، پاپاورین، پتیدین، انواع و اقسام قرص هاى مسکن و آرام ‏بخش
موادتوهم‏ زا:
با مصرف این مواد فرد دچار اوهام حسى و بصرى می ‏شود. این مواد را هالوسینوژن می‏ گویند که شامل:
الف :طبیعى، مانند: استحصالات گیاه شاهدانه، حشیش، بنگ، ماری‏جوانا، گراس، چرس؛ مسکالین، جو سیاه آفت ‏زده، برخى از قارچ هاى حاوى مواد توهم ‏زا، دانه‏ هاى نوعى نیلوفر وحشی
ب: مصنوعی، مانند: ال.اس.دی(L.S.D) ، دی‏ متیل تریپتامین (D.M.T) ، دی‏ اتیل تریپتامین (D.E.T)
موادتوان‏افزا:
مصرف آن بر روى سلسله اعصاب تأثیر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى مصرف‏ کننده بیشتر و باعث هیجان می‏ شود. این مواد به دو دسته تقسیم می‏ شوند که عبارتند از:
الف :طبیعی، مانند: برگ کوکا، کوکائین، کراک، برگ و ساقه برخى درختان مثل خات و کراتم و ناس
ب :مصنوعی، مانند: آمفتامین، متیل آمفتامین، ترکیبات آمفتامین‏ ها
آثار سوء مواد مخدر
در شرايط معمولي وقتي بشر از انجام دادن كاري لذت ببرد و به عبارتي ديگر پاداش بگيرد، از مناطق پاييني مغز او موادي به اسم دوپامين و نوراپي نفرين ترشح مي‌شود و بر روي قشر و ساير مراكز حياتي آن اثر مي‌كند و احساس لذت و پاداش به او دست مي‌دهد و سعي در تكرار آن عمل دارد. يكي از آثار سوء مواد مخدر فعال شدن همين سيستم است. بنابراين كساني كه يك بار با اين مواد آشنا مي‌شوند چون سيستم پاداش در مغز آنها تقويت شده، تمايلي شديد به تكرار مصرف آن پيدا مي‌ كنند. از بين مواد مخدر هروئين به سهولت در چربي حل مي‌ شود. مغز انسان نيز مقدار زيادي چربي دارد و بنابراين در مقايسه با مرفين و مشتقات آن، هروئين پس از مصرف در زمان كوتاه‌ تري روي مغز اثر مي‌ كند. كدئين نيز كه از مشتقات ترياك است به آساني در سيستم گوارش جذب شده و در بدن تبديل به مرفين مي‌ شود. در يك مطالعه روشن شده است كه در معتادان، يكي از آثار سوء مصرف مواد، كاهش جريان خون در بعضي از نواحي مغز است.
اثرات مواد مخدر بر مغز
مهم‌ ترين محل تاثير مواد مخدر بر مغز است. در مغز گيرنده‌ هايي وجود دارد كه اين مواد بر آن‌ ها اثر مي كنند. اين گيرنده‌ها به ٣ گروه تقسيم مي شوند:
١- اثر بر برگيرنده هاي گروه اول سبب تنظيم و كاهش احساس درد، كاهش فعاليت مركز تنفس، يبوست و اعتياد مي‌ شود
٢- اثر برگيرنده هاي گروه دوم سبب كاهش احساس درد و افزايش حجم ادرار مي‌شود
٣- اثر مواد مخدر بر گيرنده‌ هاي گروه سوم سبب كاهش احساس درد مي‌شود

اثرات مواد مخدر بر رفتار
١- اين مواد حالت خمودگي، ابر گرفتگي شعور ايجاد مي‌ كنند يعني مي‌ توانند بيداري بيش از حد بشر را كاهش دهند. بنابراين آنهايي كه كار فكري شديد، يكنواخت و خسته كننده مي‌ كنند با اولين آشنايي‌ ها در معرض ابتلاي به اعتياد هستند، ابتدا ظاهرا آنها را آرام مي‌ كند اما پس از مدتي قدرت مبارزه، كار و ثمر بخشي را از آنها مي‌ گيرد.
٢- قسمت اعظم دردهاي بشر روانزاد است، انواع كمر دردها، پشت درد، سردرد، دل دردهاي مزمن، دردهاي عضلاني و استخواني، مي‌ تواند جنبه رواني داشته باشد. كساني كه با مراجعه به پزشكان مختلف و استفاده از روش‌ هاي مرسوم فرهنگي، تسكيني براي درد خود نمي‌ يابند، در مقابل مواد مخدر بسيار آسيب پذير هستند.
٣- در مسير اعتياد، بتا آندورفين‌ ها كه مواد شبه مخدر درون زا هستند كاهش مي‌ يابد، زيرا با ورود مواد مخدر خارجي جاي شبه مرفين‌ هاي مفيد و توليد شده در بدن شخص را مي‌ گيرد. بنابراين پس از ترك اعتياد و در حين آن كه مواد مخدر خارجي به بدن نمي‌ رسد، مغز ديگر مواد شبه مرفين درون زا ترشح نمي‌ كند، درد و حالت روحي ناخوش و اضطراب و بي‌ قراري در شخص زياد است كه البته پس از مدتي كه از ترك بگذرد مجدداً مغز مواد لازم را ترشح خواهد كرد.
٤- با كاهش آندورفين‌ ها در مغز شخص معتاد و بدن او، خاصيت دشمن كشي مونوسيت‌‌ ها كه از سلول‌ هاي دفاعي بدن هستند كاهش مي‌ يابد. بنابراين شخص معتاد نسبت به افراد سالم به عفونت‌ ها حساستر است و زودتر مبتلا مي‌ شود.
اثرات مواد مخدر بر بدن
١- مواد مخدر آن دسته از سلول هاي دفاعي بدن را كه مسئول از بين بردن مهاجمان به بدن هستند، كاهش مي‌دهند و نيز با كاهش فعاليت آن‌ ها، مي‌ توانند سبب رشد سلول هاي سرطاني شوند.
٢- تمامي داروهاي مخدر و روانگردان، مغز و نواحي مخـتلف بدن را تـحت تاثير خـود قـرار مي‌ دهند و تعادل شيميايي بدن را بر هم مي‌ زنند.
توصیه پیشگیرانه (دوستانه) به جوانان و نوجوانان:
١- خطرات و عوارض مصرف مواد اعتیاد‏آور را خوب بشناسید.
٢- به هر کس که به تو مواد تعارف کرد محکم و قاطع بگو «نه» اینکه ما بتوانیم به دوست خودمون «نه» بگیم خودش یک هنر است. افراد خوش فکر هر تعارفى که مخالف سلامتى خودشان است براحتى رد مى‌کنند.
٣- جوابهایى از قبل براى اصرار زیاد اطرافیانتان آماده کنید. پیشاپیش به این جمله ‏ها فکر کنید «خیلى کیف داره»، «شنگول میشی»، «سرحال میشی» و اگر کمى تردید کنید میگن: «بچه ننه‏ ای»، «‌ترسویی»، «اول تجربه کن بعد بگو بده»، «هنوز مرد نشدی»، «پس چرا فلانى کشید و معتاد نشد؟ و …
٤- موادمخدر را حتى یک بار هم امتحان نکنید.
٥-  از رفت و آمد در مکان‏ هاى آلوده و دوستى با افراد مشکوک پرهیز کنید.
٦- مواد اعتیادآور سم کشنده است که اثراتش به تدریج ظاهر می‏شود.
٧- به صحبت‏هاى پدر و مادرتان که خیرخواه‏ ترین دوستان شما هستند اطمینان کنید. ارتباطاتتان را با آنها محکم کنید.
 ٨- با مطالعه، ورزش و تفریحات سالم براى اوقات فراغت خودتان برنامه ‏ریزى کنید.
 ٩- آنهایی که موادمخدر را به جوانان معرفى می‏کنند، چهره ‏اش فرقى با دیگران ندارد. پس دوستان و نزدیکان خودتان را خوب بشناسید.
١٠- بعضی‏ها فکر می‏ کنند با بقیه فرق دارند و هر وقت که اراده کنند مى‌ توانند مصرف مواد رو کنار بگذارند، در حالى که این طرز تفکر منجر به اعتیاد می‏ شود.
بیشترین تأثیر مخرب اعتیاد بر ارکان خانواده وارد مى آید، همانطورى که مؤثرترین عامل پیشگیرى از اعتیاد نیز نهاد خانواده است.
توصیه پیشگیرانه به والدین:
١- درباره مواد اعتیادآور (علل و عوامل مؤثر در مصرف مواد، خطرات، عوارض و علائم آن) اطلاعات کافى کسب کنید.
٢- الگوى مناسبى براى فرزندان خود باشید و هرگز بر خلاف گفته خود عمل ننمائید.
٣-  فضایى ایجاد کنید که فرزندانتان در آن احساس آرامش کنند.
٤- به صحبت‏ هاى فرزندانتان خوب گوش کنید. با لبخند، تکان دادن سر و استفاده از جملات مثبت نظیر «چقدر جالب»، «من این را نمی‏دانستم» و … آنها را به گفتن بیشتر تشویق کنید.
٥- شرایطى ایجاد کنید که شما را محرم اسرار خود بدانند.
٦- از فرزندانتان انتظار نداشته باشید آرزوهاى برآورد نشده شما را تحقق بخشند.
٧- با تقویت قدرت اعتماد به نفس، تصمیم‏ گیرى و از بین بردن افسردگى وکم رویى فرزندان، آنها را در برابر شرایط آسیب‏ زا مقاوم سازید.
٨- وقت بیشترى را با فرزندانتان صرف کنید. با آنان به رستوران، پارک، کوه، سینما و … بروید. باتفاق آنان به موسیقى گوش دهید و از همه مهمتر به آنان ابراز عشق کنید و بگویید که دوستشان دارید.
٩- سعى کنید حتى آهنگ صدایتان ملایم و دوستانه باشد.
١٠- فرزندان خود را قبل از رسیدن به سنین بحرانى نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مصرف موادمخدر آگاه سازید.
١١- آنان را بیش از اندازه و بطور اغراق‏ آمیز نترسانید.
١٢- آنان رابه مطالعه، ورزش و تفریحات سالم ترغیب نمائید و زمینه این امور را برایشان فراهم کنید.
١٣- زمان مناسبى را به گفتگو اختصاص دهید. چرا که فرزند شما ارزش نصایحتان را با ارزش زمانى که به آن اختصاص داده ا‏ید می ‏سنجد.
١٤- بین فرزندانتان تبعیض قائل نشوید

ادامه خبر
آشنایی با بهداشت ازدواج و بهداشت زناشویی

ازدواج یک امر مبارک و فرخنده است.در اهمیت آن بسیار گفته و نوشته شده است.در اینجا مایل نیستیم که به تکرار آنها بپردازیم.فقط لازم می دانیم که به قدر حوصله خوانندگان گرامی، چکیده برخی مطالب را ذکر کنیم.


1- سن مناسب ازدواج:

همانطور که می دانیم بلوغ جنسی زن و مرد،اولین شرط لازم برای ازدواج است.در دخترها این بلوغ بسته به نژاد و شرایط اقلیمی و تغذیه ای ، بین سنین 10 تا 12 سالگی رخ می دهد..در واقع بلوغ جنسی سرآغاز دوره تازه ای در جسم و جان است که در پی آن تغییراتی در فیزیولوژی و اندامهای جنسی دختر روی می دهد. آغاز تخمک گذاری و دوران قاعدگی،بزرگ شدن سینه ها،رویش مو در برخی قسمتهای بدن مانند زیر بغل،اطراف آلت تناسلی،ساق پاها و ... نهایتا منجر به آغاز نوعی گرایش به جنس مخالف می شود.


در پسرها نیز این تغییر بسته به نژاد و شرایط اقلیمی و تغذیه ای، بین سنین 13 تا 15 سالگی رخ می دهد و در اینجا نیز تغییرات جسمانی و روانی را در پی دارد. پسران پس از بالغ شدن، قدرت و شدت نعوظشان کامل می شود و به مرحله تولید اسپرم وارد می شوند که همراه مایع منی از آنها خارج می گردد. علاوه براین در پسران نیز تغییرات دیگر مانند رویش موهای زاید، تغییر تن صدا و گرایش به جنس مخالف، نوید ورود به این دوران را می دهند.


در قدیم به دلایل مختلف، اغلب سن ازدواج نزدیک به سن بلوغ پسران و دختران بود.ولی رفته رفته با افزایش سطح دانش و آگاهی مردم و تغیرات شدید اجتماعی،سن ازدواج نیز تغییر فاحشی یافت.امروزه از سوی مراجع بهداشتی و اجتماعی،سن مناسب ازدواج برای دختران از 18 سال به بالا و برای پسران،24 سال به بالا توصیه می شود.در این موضوع عوامل بسیاری دخالت دارند.البته این مساله استثنائاتی هم دارد.


2- انجام مشاوره ژنتیک:

به دختران و پسرانی که با هم تصمیم به ازدواج می گیرند،توصیه می گردد قبل از هر کاری، با مراجعه به مراجع صلاحیت دار، مشاوره ژنتیک انجام دهند.


می دانیم که، یکی از اهدف اصلی ازدواج، زاد و ولد می باشد و بدیهی است هر پدر و مادری در آرزوی داشتن فرزندان سالم و تندرست هستند.و دیگر اینکه تاثیر عوامل ارثی و ژنتیکی در بروز نارسایی ها در کودکان ثابت شده است.


3- انجام واکسیناسیون و آزمایشهای لازم:

به زوجین جوان توصیه می گردد که قبل از آغاز عمل جنسی و زناشویی،خود را در برابر یک سری از بیماریها مانند هپاتیت واکسینه کنند. همچنین آزمایشهای لازم و مربوط به شناسایی و پیشگیری بیماریهای عفونی نظیر انواع هپاتیت و ایدز را به عمل آورند.


4- سن بارداری:

با توجه به اینکه جسم دختران، تا سن 18 سالگی در حال رشد بوده و استخوان بندی آنها در حال تغییر است،بنابر نظر متخصصان،بهترین سن بارداری 20 تا 30 سال تعریف می شود.ولی اساسا زنان می توانند از سن 18 سالگی تا 35 سالگی، بارداری کم خطری داشته باشند.


5-بهداشت دهان و دندان و دستگاه تناسلی

رعایت بهداشت دهان و دندان و دستگاه تناسلی برای زوجین بسیار ضروری است.اگر دهان یکی از زوجین دارای مشکلاتی مانند بوی ناهنجار،بیماریهای لثه ای، آلودگیهای میکروبی و ... باشد، این امر به کیفیت زندگی مشترک آنها لطمه می زند. از سویی وجود هر نوع بیماری پوستی و مقاربتی مسری می تواند طرف مقابل را نیز آلوده کند. در این مورد آلودگیهای  قارچی، سوزاک و سفلیس را می توان برشمرد.


به ویژه مردان بایستی توجه کنند که آلت تناسلی زن به دلیل آنکه یک عضو تقریبا داخلی محسوب می گردد به بیماریها بسیار حساس می باشد.مردان در هر حالت باید از تمیزی دستها و آلت تناسلی خود مطمئن باشند.زیاد استحمام کنند و قبل از آنکه جهت اجابت مزاج و ادرار به دستشویی بروند، از تمیزی دستان خود مطمئن شوند.این فکر قدیمی را که فقط باید پس از اجابت مزاج دستها را شست، رها کنید.


به طور کلی به جوانان توصیه می شود که در امر ازدواج بیشتر به ندای عقل گوش دهند.نگذارند طوفان احساس، آنها را از رعایت کردن احتیاطات لازم دور سازد. بهتر است که آنها پیش از تعمیق عواطف و احساساتشان ،حداقل یک سری آزمایشهای لازم و ضروری مانند اعتیاد،خون و آلودگیهای ویروسی مانند ایدز و هپاتیت را انجام دهند و در صورتی که در این زمینه ها مشکلی نبود، به مراحل بعدی زندگی مشترک،گام بگذارند.

ادامه خبر
 بلوغ جنسی چیست و بلوغ جنسی در دختر و پسر چگونه می باشد؟

بلوغ بیش تر اشاره به تغييرات جسمانی در بدن مرد و زن دارد. این دگرگونی با نام بلوغ جسمانی شناخته ميشود . همچنین بلوغ روانی هم اشاره به رشد روانی و شخصیتی فرد دارد.

 

بلوغ جسمانی معمولاً در زمان نوجوانی اتفاق می افتد. بلوغ روانی دیرتر و بعد از بلوغ جسمانی روی ميدهد . بلوغ اجتماعي مرحله تکاملی بلوغ انسان است که باعث تعيين شخصیت اجتماعي فرد ميشود .

 

به عبارت ديگر بلوغ جنسی مرحله ای از نمو بدن است که در آن تمام صفت های جنسی فرعی( تناسلی، بدنی، روحی) رشد کامل کرده و پسر یا دختر از این به بعد مرد و زن( از نظر خواص جنسی) نامیده میشوند . گاهی امکان دارد پسران در خواب ارضا شوند که به آن( احتلام) میگویند.

 

بلوغ جسمی و جنسی در پسران

با آغاز بلوغ پسران و بروز علامت های جسمی و جنسی تغييرات و گذر از زمان بچگی شروع ميشود . نوجوان به پیروی این تغييرات جسمی، با چالش هایی رو به رو ميشود . اطرافیان شاهد علامت های ظاهری و خود نوجوان علاوه بر آن ها به علت آغاز تفکر انتزاعي دچار دغدغه های فراوانی ميشود .

 

تغييرات شدید در تیپ بدن و اجزای صورت امکان دارد براي نوجوان ازار دهنده باشد. همچنين تغييرات شدید در میل و اندام های جنسی میتواند براي نوجوان مسأله باشد. روش برخورد با این تغييرات نیازمند آگاه بودن از آن هاست. والدین با اگاهی و صبوری در رابطه با نوجوان شان میتوانند به آنها براي گذر از بحران نوجوانی کمک کنند. نوجوان پسر باید بداند این ویژگی ها و تغييرات طبيعي است و لازم است در مواجهه با آنها صبورانه و منطقی برخورد کند.

 

زمانی که پسران به سن 10 تا 12 سالگی می رسند افزایش هورمون های توليدمثل ، این سیستم را براي عملکرد بزرگ سالی آماده میکند. افزایش ترشح هورمون های جنسی بطور کلی بعنوان آغاز بلوغ شناخته ميشود . نهایتا منجر به آغاز زندگی جنسی بزرگ سالی میشود. اگر نشانه های بلوغ تا 14 سالگی ظاهر نشود، بلوغ دیررس و اگر زودتر از 9 سالگی اتفاق بیافتد بلوغ زودرس تشخیص داده ميشود .

 

یکی از جنبه های مهم بلوغ پسران، بلوغ جنسی و جسمی است. به علت مقایسه زیاد نشانه های بلوغ پسران در گروه همسالان از اهمیت بالایی براي نوجوان برخوردار است.

 

بلوغ جنسی, بلوغ جنسی دختران, بلوغ جنسی پسران

سن بلوغ جنسی

 

بلوغ جنسی در دختران

با آغاز بلوغ ،تغييرات جسمانی و روانی دوران نوجوانی شروع ميشود . بلوغ جنسی دختران تغییراتی را در اندام های جنسی ایجاد ميکند .

 

دختران بعد از بلوغ جنسی قابلیت توليدمثل پیدا خواهند کرد. با ترشح هورمون های جنسی اندام های جنسی آغاز به رشد کرده و صفت های ثانویه جنسی ظاهر میشوند . این تغييرات ظاهری و درونی چالش هایی را براي دختران بهمراه دارد. در این سنین دختران تمایل به رابطه با جنس مخالف وابسته‌گي احساسی زیاد ميشود . باتوجه به نقش فرهنگ، بلوغ جنسی و تمایلات همراه با آن، نگرانی ها در نوجوان و والدین افزایش می یابد. اگاهی از این تغييرات به خانواده ها کمک ميکند تا در این زمان حساس همراه نوجوان بوده و در این راه وی را یاري دهند.

  

والدین باید اطلاعات درست و کاملی در خصوص این زمان به نوجوان داده و وی را راهنمايي کنند. اگر والدین به علت کم رویی ، نداشتن اگاهی از چگونگی اموزش مسایل جنسی، ترس از شکستن و از بین رفتن حرمت خانوادگي و عدم آگاهی از زمان مناسب براي آغاز اموزش جنسی از صحبت کردن در مورد این مسایل با نوجوان خود خودداری کنند باعث ميشود فرزند آن ها این اطلاعات را از منبع های ديگر از جمله گروه همسالان، اینترنت و … در حجم وسیع تر و اشتباه کسب کند و وی را با چالش ها و بحران های جنسی، جسمی و روانی روبرو کند.

 

بدیهی است اموزش مربوط به دوران بلوغ و مسایل جنسی به نوجوان باید به وسیله والد هم جنس داده شود و در صورت نبود یکی از والدین باید از اقوام و نزدیکانی که نوجوان با وی روابط خوبی دارد کمک گرفت.

 

بلوغ جنسی, بلوغ جنسی دختران, بلوغ جنسی پسران

 بلوغ جنسی در دختران

 

روش برخورد و اموزش والدین با نوجوانان در دوران بلوغ

والدین به زمان بلوغ باید بعنوان یک دوره با اتفاقات خوب و مثبت نگاه کنند زیرا استعدادها و فکر های نهفته نوجوان بروز پیدا ميکند . این در حالی است که قبلاً نسبت به این مسایل بی توجه و بی تفاوت بوده است. بهتر است والدین با خرید کادو ای به مناسبت بزرگ شدن فرزند خود حس خوبی را در وی ایجاد کنند.

 

از آنجایی که کنجکاوي های جنسی نوجوان که اما قسمتی از مرحله های طبيعي رشد نوجوان است در فضاهای پنهان و به دور از چشم خانواده ها اتفاق می افتد. در این دوره والدین باید با ظرافت های خاص در مورد مسایل جنسی و اتفاقاتی که براي نوجوان رخ ميدهد صحبت کنند و احکام آن را به نوجوان خود اموزش دهند.

 

مثلا میتوانند با حرف زدن در مورد غسل جمعه و یادآوری این که دیگر غسل ها مانند جنابت و حیض هم به همین شکل انجام ميشود نوجوان خود را با این مسأله اشنا کنند و یا با دادن توضیحاتی در خصوص بیماري های مقاربتی مانند ایدز و هپاتیت ضمن تکمیل اطلاعات نوجوان در این موارد، آن ها را از رفتارهای خطرناک جنسی و تبعات آن آگاه کنند.

 

اگر والدین آگاهی کافی در این زمينه نداشتند و یا تمایل داشتند اموزش کامل تر را بصورت غیرمستقیم به نوجوان خود بدهند میتوانند کتاب های مناسب که در مورد بلوغ جنسی وجود دارد را خريداري کرده و به نوجوان خود بدهند.

 

دیگر نکات در مورد برخورد والدین با نوجوانان در زمان بلوغ

اموزش مسایل جنسی در سنین گوناگون، متفاوت بوده و این آموزش ها به وسیله والدین باید به شکل تدریجی با در نظر گرفتن وضعیت سنی به دور از هر گونه افراط و تفریط به نوجوان داده شود.

 

بر اساس تحقيقات انجام شده پر کردن اوقات فراغت، رفع بی کاری، ورزش کردن و سوق دادن و هدایت نوجوان به طرف استعدادها و علایقش می تواند بر سلامت جنسی نوجوانان مؤثر باشد. والدین میتوانند با برنامه ريزي هایی در این زمينه بر اساس مهارت و علائق نوجوان خود طی کمک به سلامت جنسی فرزندشان، شرایط پرورش استعداد و توانایی های وی را آماده کنند.

 

مهارت و توانایی نه گفتن به تقاضای جنسی سایرین یکی ديگر از مهارت هایی است که باید در نوجوان پرورش پیدا کرده تا از اسیب های احتمالی ایمن بماند.

 

بلوغ جنسی, بلوغ جنسی دختران, بلوغ جنسی پسران

بلوغ جنسی در پسران

 

تشخیص بلوغ جنسی زودرس چطور صورت می گیرد؟

 

درصورتی که بچه شما دختر است و هر کدامیک از علامت های زیر را قبل از سن ۷ تا ۸ سالگی در وی مشاهده نموده اید ، احتمال بلوغ جنسی زودرس را بدهید:

بزرگ شدن سینه ها

رشد موی ناحیه تناسلی یا زیر بغل

رشد سریع قدی یا جهش رشدی

شروع قائدگی یا پریود

ظاهر شدن اکنه و جوش

بویی که از بدن ساطع ميشود و مخصوص دوران بلوغ است.

 

در پسرها، ظاهر شدن علایم زیر قبل از سن ۹ سالگی، باید شما را به بلوغ جنسی زودرس مشکوک کند:

بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی

رشد موی ناحیه تناسلی، زیر بغل یا صورت( ریش و سبیل)

رشد قدی سریع یا جهش رشدی

تغيير کردن تن صدا

ظاهر شدن اکنه و جوش

بوی خاصی که مخصوص دوران بلوغ است.

 

چنانچه هر کدام از علایم گفته شده را زودتر از بازه سنی ۷ تا ۸ سالگی در دخترها و ۹ سالگی در پسرها، در بچه خود مشاهده کردید، حتماً به یک پزشک مراجعه کنید. تغييرات فیزیکی بلوغ معمولاً از طريق معاینه براي پزشک اشکار میشوند . براي تصديق تشخیص بلوغ جنسی زودرس، پزشک ازمایش خون و ادرار را براي بررسی سطوح بالای هورمون های جنسی، تجويز ميکند . ازمایش اشعه ایکس از مچ دست بچه هم نشان ميدهد که آیا استخوان های وی در حال بزرگ شدن هستند یا خیر.

 

همچنين آزمایشات تصویر‌برداری و اسکن کردن، مانند سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی، به تشخیص علت های خاص بروز بلوغ زودرس، مثل وجود تومور در مغز، تخمدان یا بیضه ها، کمک ميکنند .

 

آیا میتوان بلوغ زودرس را درمان کرد؟

چنانچه پزشک به بلوغ جنسی زودرس در بچه شما شک کند، شما را براي بررسی بیش تر و درمان، به یک متخصص غدد کودکان ارجاع ميدهد . به محض تشخیص بلوغ زودرس، هدف درمان، شامل متوقف کردن یا حتی معکوس کردن رشد جنسی و توقف رشد استخوان هاست که نهایتا سبب کوتاهی قد میشوند .

 

بسته به دلیل پیدایش بلوغ جنسی زودرس، دو رویکرد درمانی عمده وجود دارند:

برطرف علل یا درمان بیماري جدّي که سبب این اتفاق شده است، مثل تومور پائین آوردن سطوح بالای هورمون های جنسی با دارو، به منظور متوقف کردن رشد جنس گاهی وقت ها، درمان بیماري میتواند بلوغ جنسی زودرس را متوقف کند. ولی در بیش تر موارد، که هیچ بیماري یا مشکلی در بروز بلوغ زودرس دخیل نیست، درمان، شامل هورمون درمانی براي توقف رشد جنسی است.

 

هورمون درمانی تائید شده براي بلوغ جنسی زودرس، حاوی داروهایی با نام LHRH analogs است- هورمون هایی مصنوعي که تولید هورمون های جنسی در بدن را مسدود ميکنند . معمولاً بعد از یک سال از آغاز درمان با این داروها، نتیجه چشم گیری در بچه ها مشاهده میشود. این داروها معمولاً ایمن بوده و اصلاً عوارض جانبي بر روی بچه شما ندارند.

 

با اعمال شیوه های درمانی، میزان سینه ها در دختران کاهش می یابد، یا دست کم رشد آن ها متوقف ميشود . در پسرها، آلت جنسی و بیضه ها ممکن است کوچک شده و به میزان مورد انتظار براي سن آن ها، برسد. رشد قدی هم اهسته شده و به سرعت معمول میرسد . رفتار بچه هم تغيير کرده و به خلق و رفتار همسالانش خود نزديک ميشود 

ادامه خبر
بدقولی کردن والدین چه بلایی بر سر سلامت روان کودکان می‌آورد؟

درباره پیامد‌های بدقولی کردن والدین اظهار کرد: بیشتر افراد در طول زندگی خود بر اساس موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند قول‌ها یا وعده‌هایی را می‌‌دهند که ممکن است، نتوانند به آنها عمل کنند که اگر این بدقولی کردن در مورد کودکان صورت بگیرد، به علت اثر‌های منفی که بر تفکر، رفتار‌ و عزت نفس کودکان می‌گذارد، اهمیت بیشتری دارد.

او بیان کرد: یکی از شرایطی که در آنها والدین مجبور می‌شوند به فرزندان خود قول بدهند، وقتی است که از خشم، لجبازی و قشقرق کردن کودکان واهمه دارند، بنابراین برای اینکه کودکان این رفتار‌ها را انجام ندهند به آنها وعده‌هایی می‌دهند که اغلب به این وعده‌ها عمل نمی‌کنند؛ همچنین هنگامی که فرزندان از والدین خود اطاعت نمی‌کنند، والدین وعده‌ای را به کودکان می‌دهند تا آنها مجبور شوند از والدین خود پیروی کنند.

این مشاور و درمانگر کودک افزود: در برخی موارد هم والدین به فرزندان خود قول‌هایی می‌دهند که به علت نداشتن تمکن مالی نمی‌توانند به آنها عمل کنند و گاهی عمل کردن به قول‌ها به برنامه ریزی‌های قبلی نیاز دارد که والدین به دلایل گوناگون مانند شرایط کاری خود نمی‌توانند این قول‌ها را برآورده کنند؛ به طور مثال پدر یا مادر ممکن است به فرزند خود قول بدهد امروز پس از پایان کار روزانه، او را به پارک می‌برد، اما به علت مشغله‌های کاری خود توانایی اجرای این قول را نداشته باشد. در این موارد بهتر است والدین کلمه «سعی می‌کنم» یا «اگر بتوانم» را جایگزین قول می‌دهم، کنند.


بیشتر بخوانید: ٣ روش کاربردى براى برخورد با کودک نامنظم/ با بچه هاى شلخته چگونه برخورد کنیم؟


دسترنج تاکید کرد: والدین باید از روش‌های تربیتی صحیح برای اصلاح رفتار‌های اشتباه کودکانشان استفاده کنند، به طور مثال وقتی کودک گریه یا بی قراری می‌کند به او بگویند که اگر بتوانی علت ناراحتی خود را به من بگویی و گریه نکنی، بهتر می‌توانم کمکت کنم یا در مورد انجام دادن تکالیف والدین می‌توانند به فرزند خود بگویند که اگر تکالیف خود را انجام دهی، می‌توانی به شغل مورد علاقه‌ات برسی، همچنین والدین می‌توانند پس از اینکه کودک رفتار درستی را انجام داد برای تشویق او، پاداشی را در نظر بگیرند که بتوانند آن را برآورده کنند.

قشقرق کردن

تاثیر منفی بدقولی کردن والدین

او تصریح کرد: والدین بهتر است از روش‌های تربیتی درست استفاده کنند تا علاوه بر اینکه پیش فرزندشان بدقول نشوند، بتوانند کودکان را به انجام دادن رفتار صحیح ترغیب کنند. والدین امن‌ترین افراد در نظر کودکان هستند، بنابراین زمانی که کودکان با بد قولی والدین مواجه می‌شوند، نخست اطمینان خود را نسبت به والدینشان سپس به دنیای اطراف از دست می‌دهند و احساس ناامنی و بی‌اعتمادی می‌کنند که این بی اعتمادی می‌تواند بر رفتار کودک در آینده اثر بگذارد.

این مشاور و درمانگر کودک گفت: دومین پیامد بدقولی کردن والدین این است که کودکان احساس بی‌ارزشی می‌کنند، به این معنا که آن‌ها می‌پندارند که والدینشان به آنها اهمیتی نمی‌دهند. این موضوع موجب می‌شود عزت نفس کودکان کاهش پیدا کند. والدین الگوی فرزندان خود هستند، بنابراین کودکان با بدقولی کردن والدین می‌آموزند که می‌توانند در مواقعی به قول‌های خود عمل نکنند.

قهر کردن

دسترنج اظهار کرد: اگر پدر یا مادر به کودک خود گفته باشد که "من سعی خود را می‌کنم تا زود‌تر به خانه بیایم و تو را به پارک ببرم" اما به علت شرایط کاری خود نتواند این کار را انجام دهد، اعتماد کودک سلب نمی‌شود و  والد می‌تواند برای فرزند خود توضیح دهد که به چه علت نتوانسته وعده خود را عملی کند و این قرار را باید به فرصتی دیگر موکول کند.


بیشتر بخوانید: با کودکان «لوس» چگونه برخورد کنیم؟


او یادآوری کرد: پدر یا مادر باید برای برآورده کردن قولی که به فرزند خود داده است، نهایت تلاش خود را انجام دهد. اگر با این وجود نتواند به قول خود عمل کند، باید دلیل آن را به کودک خود توضیح دهد.

انتهای پیام/

ادامه خبر
رفتار خانواده‌ها عامل مهم «افسردگی» دانش آموزان

افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی است. افسردگی متعلق به قشر خاصی نیست اما دانش آموزان نسبت به این اختلال، آسیب پذیرترند.

او افزود: بررسی مشکلات دانش آموزان به عنوان متصدیان آینده جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
این مشاورخانواده ادامه داد: اضطراب، افسردگى، كاهش انگيزه، نبود اعتماد بنفس، تمركز بسيار كم، خواب كم يا زياد، خشم و تحريک پذيرى بالا، از دست دادن ميل به بازى و غذا و حتى درس خواندن از علائم افسردگى در دانش آموزان است.

ولى پور با اشاره به كاهش توانايى دانش آموز در صورت افسرده شدن گفت: افت تحصيلى و نبود تمايل به مدرسه رفتن از جمله ويژگى هاى بارز  كودک يا نوجوان افسرده است.

این مشاورخانواده تصریح کرد: در اين شرايط والدين، علت اين تغييرات منفى فرزندشان را از دوستان و همكلاسى هاى او جويا می‌‌شوند در حالیکه اغلب علت این نوع دوری گزینی تحصیلی دانش آموز ، افسردگی ناشی از ترس از دست دادن والدین است، بنابراین با اجتناب از مدرسه رفتن، سعی در حفظ والدین خود دارند.
او ادامه داد: وجود افسردگی در بین دانش آموزان نشان از عدم توجه جدی اولیای خانه و مدرسه است. باید توجه داشت که عوارض ناشی از آن می‌تواند به آینده نسل جوان صدمات جبران ناپذیری وارد کند. فضای روانی حاکم در خانواده مثل روابط میان افراد اعضای خانواده در درمان این اختلال تاثیر مستقیم دارد.

این مشاورخانواده بیان کرد: اگر دانش آموز با وجود فراهم شدن این محیط ، بازهم در همان حالت باقی ماند، بهتر از مشاوره هایش از سطح مشاوران مدرسه بالا تر رود و به روانشناسان و حتی روانپزشکان ارجاع داده شوند.

او ادامه داد: از جمله راه‌های درمان افسردگی محیطی که بیشترین نوع افسردگی کودکان از این نوع است، ساختن فضای گرم و دوستانه است تا کودک احساس امنیت کند و بتواند راحت، احساساتش را بیان کند.

این مشاورخانواده  تاکید کرد: برطرف نکردن نیازهای معقول دانش آموز و نادیده نگرفتن او، از موثرترین عوامل بروز افسردگی‌ است.
ولی پور تصریح کرد: بعد از تشخیص افسردگی دانش آموز، همیشه اولین کسانی را که مورد بررسی قرار می‌دهیم، خانواده است. معمولا اصلاح سبک فرزند پروری‌ و نوع تعامل والدین از اهداف اصلی مشاوران است.

او با اشاره به اینکه اگر تعارضی بین والدین باشد باید سریعا اصلاح شود، افزود: پدر و مادر باید شخصیت به هنجار داشته باشند؛ بعد به درمان افسردگی فرزندشان اقدام کنند.

ولی پور گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از افسردگی دانش آموزان ، آموزش والدین برای همراهی کردن دانش آموزان در تمام فعالیت ها مانند تکالیف مدرسه ، بازی و تفریح است.

او افزود: خانواده ها موظفند از کودکان درمورد احساساتشان پرسش کنند تا هوش هیجانی آنها  منجر به سکوت و افسردگی فرزندشان نشود. البته آموزش مهارت اجتماعی شدن مانند دوست یابی نیز بسیار کمک کننده خواهد بود./

ادامه خبر
اجرای طرح تقویت مهارتهای گفتگو ویژه دانش آموزان

مشاور امور بانوان آموزش وپرورش این استان گفت: این طرح با هدف ایجاد آمادگی دانش آموزان برای بازنگری در رفتارها، افزایش مشورت پذیری، به کاربستن مهارت گفتگو و توانمندسازی دانش آموزان و والدین در انتقاد و تحمل پذیری برگزار شد.
زهرا حسینی در جلسه با معاون سیاسی امنیتی استاندار با همین موضوع افزود: در هر یک از ۱۳ منطقه استان یک آموزشگاه به عنوان پایلوت انتخاب و مهارت‌های ۱۰ گانه آموزش داده می‌شود.
وی ادامه داد: در هر آموزشگاه ۶ جلسه تخصصی برای والدین، دانش آموزان ومعلمان برگزار شد ودر ۴ مرحله برای دانش آموزان دوره اول متوسطه مهارت گفتگو اجرا ودر آخرین مرحله نیز با مسئولان شهرستان یا منطقه خود دیدار و ۴۰ نفر به عنوان برترین‌های استان انتخاب شدند.
مشاور امور بانوان آموزش وپرورش استان گفت: در این جلسه پیشنهاد تشکیل کارگروه استانی برای پیگیری وتقویت مهارت گفتگو برای نوجوانان به عنوان ابتکار استانی به تصویب رسید.
معاون سیاسی امنیتی استاندار هم گفت: تقویت مهارت گفتگو برای نوجوانان ظرفیتی استفاده از فکر واندیشه آنان است.
دکتر احد جمالی افزود: با توجه به اینکه هم اکنون فرهنگ غالب گفتمان است باید از فرصت ارتباط برای پیشرفت در این زمینه بهره برد.
مدیرکل اموربانوان استاندار هم گفت: طرح مهارت گفتگو بر اساس منویات رهبرمعظم انقلاب در توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی وایجاد فضای گفتمان در آموزش وپرورش است.
خانم نادیا صداقت افزود: با هم اندیشیدن برای پیشرفت جامعه از طریق گفتگو مستلزم توجه مسئولان است.
بهاءالدین ملک حسینی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان هم گفت: تشکیل ایستگاه گفتگو درمدرسه، کرسی‌های آزاد گفتگو، تربیت سفیران گفتگو در مدرسه از مهمترین برنامه‌های تقویت گفتگو در حوزه پرورشی مدارس است.
علی حسن زاده رئیس آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد هم گفت: ۲۰۰ دانش آموز در بویراحمد زیر پوشش این طرح هستند.
در این جلسه دانش آموزان در خصوص اجرای طرح تقویت مهارت‌های گفتگو بحث و تبادل نظر کردند./

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ادامه خبر
۱۰ عنوان کتاب جدید کودک و نوجوان رونمایی شد

در ابتدای این مراسم که توسط نشر بوی کاغذ (بوکا) با همکاری گروه روان‌شناسی پژوهشکده اخلاق و تربیت در سالن حکمت واقع در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، احمد رمضانی مدیر نشر بوی کاغذ ضمن خیرمقدم و خوش‌آمدگویی به مهمانان بر لزوم همدلی و همگرایی در مشارکت و گسترش جامعه فراگیر تاکید کردند و صحبت‌هایی در خصوص هدف نشست و تلاش نشر بوی کاغذ در این مسیر ارائه شد.

داریوش فرهود، پدرعلم ژنتیک ایران و عضو پیوسته فرهنگستان ایران به ایراد سخنرانی پرداخت. فرهود به نیاز کودکان با آموزش فراگیر در جامعه و کسب مهارت‌های اجتماعی لازم برای تعامل مناسب با پیرامون خود از یک سو، و لزوم شناخت و توجه کودکان عادی با نیازها، توانمندی‌ها و نارسایی‌های این گروه خاص از سوی دیگر اشاره کرد.

به گفته پدر علم ژنتیک ایران، پیش از اقدام به اجرای آموزش فراگیر بهتر است فرهنگ (رفتار با آن که به جز ماست) بین مردم، سیاست‌گذاران و تقسیم‌کنندگان بودجه ایجاد شود. استفاده از پزشکی شخصی (فرد محور) در استعدادیابی و یافتن مهارتهای کودکان با نیازهای ویژه می‌تواند بسیار مؤثر باشد، اگرچه این امر هزینه‌بردار است و طرح آن به تازگی آغاز شده است. با اجرای این طرح می‌توان امکان حضور کودکان با نیازهای ویژه را در جامعۀ عادی و فراگیر فراهم ساخت.

در ادامه، محسن غفوریان، معاونت سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گزارشی از عملکرد سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی در زمینه گسترش آموزش فراگیر ارائه داد. او خبر از گشایش مدارس پذیرا داد که مدل و الگویی از مدارس مناسب برای اجرای طرح آموزش فراگیر به شمار می‌رود. همچنین، غفوریان به اجرای طرح آموزش در منزل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه حسی – حرکتی (در دورۀ ابتدایی) در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، تهران، بوشهر و لرستان پرداخت و این نوید را داد که تصاویر زبان اشاره به کتاب فارسی پایه اول ابتدایی اضافه شده و اپلیکیشن زبان اشاره نیز تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

با حضور اساتید فرهیخته، رونمایی از ده عنوان کتاب با محوریت کودکان با نیازهای ویژه که به تازگی توسط نشر بوی کاغذ و تحت مجموعه دارکوب منتشر شده است رونمایی شد. کتاب‌های «ما هشت پا را قرمز می‌کنیم» نوشته استفانی بودن با ترجمه احمد رمضانی؛ «به من نگو استثنایی» نوشته پت توماس و «دوست من ایزابل» نوشته الیزا ولوسون و ترجمه پیوند میهن‌دوست؛ «همینه که هست» و «گاهی» نوشته ربه‌کا الیوت و ترجمه شیرین محمدزاده؛ «وقتی نگرانی‌های من خیلی زیاد می‌شود!» نوشته کاری دان بارون با ترجمه آیناز محمدی‌زاده؛ «خرگوشی با دماغ قرمز» نوشته هلمه هاینه، «من لارا هستم» نوشته فلورانس کادیه، «فیلی با گوش‎های صورتی» نوشته ولف هارانت و «داستان شاهزادۀ عجیب» نوشته زیلکه اشنی با ترجمه امیرفرهنگ نعمتی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان با تمرکز بر فرهنگ فراگیرسازی و با هدف کمک در تغییر نگرش مربیان، والدین، دانش‌آموزان و سایر افراد جامعه تهیه و منتشر شده است. در مراسم رونمایی، معرفی مختصری از آثار توسط سرکار خانم پیوند میهن‌دوست ارائه شد./

 

منبع: خبرگزاری مهر

ادامه خبر

%خرید ازفروشگاه همواره تخفیف

- باسلام خدمت شمادوست عزیزبا استفاده ازاین امکان جدید سایت شما میتوانیدهرگونه کالای مد نظرخود را خرید کنید.
- باخرید خود از افرادی که اجناس خانگی ومحصولات صنایع دستی خودرا دراین فروشگاه قرار دادند کمک میکنید .باتشکرازتمام مردم خوب وحیدیه

جدیدترین اخبار روز

مارادنبال کنید